Rory in full flight at The Venue, London, in 1980 (© Fin Costello). taken from  Rory Gallagher - His Life and Times by Marcus Connaughton, published by The Collins Press, 2012
The Venue, Londyn, 1980 r.; fot.: Fin Costello.

Ikona rocka Brian May, przyznał, że swoje charakterystyczne gitarowe brzmienie zawdzięcza innemu świetnemu muzykowi, nieżyjącemu już Rory’emu Gallagherowi.

W nowym DVD dokumentującym karierę bluesowego trio Gallaghera – Taste oraz ich występ podczas festiwalu Isle of Wright z 1970 r., gwiazdor Queen ujawnia, że po koncercie w Londynie błagał Irlandczyka, by ten zdradził swoje gitarowe sekrety, a następnie zakupił cały niezbędny sprzęt.

Powiedział: „Był cudotwórcą. Był jednym z bardzo niewielu ludzi tamtych czasów, którzy – jak się zdawało – potrafili zrobić z gitarą absolutnie wszystko. Pamiętam, że patrzyłem na tego sponiewieranego Stratocastera i zastanawiałem się „Jak ten (dźwięk) się stąd wydobył?”

„Kręciliśmy się po Marquee, a gdy nadchodził czas zamknięcia chowaliśmy się, by potem przechadzać się po lokalu, jak gdybyśmy mieli prawo tam przebywać, zapytałem Gallaghera: <<Jak wydobywasz ten dźwięk? Co to jest?>>. A on na to: <<Oh, to bardzo proste. Mam tę gitarę i ten wzmacniacz – AC-30 – i jeszcze ten mały Rangemaster Treble Booster…>>”

„Następne co zrobiłem, to pobiegłem nabyć AC-30 i Treble Booster, które dały mi to, czego chciałem; pozwoliły przemówić gitarze. Zatem to Rory dał mi moje brzmienie i jest to brzmienie, które posiadam do dzisiaj.”.

Bob Geldof i The Edge również oddają hołd Gallagherowi i Taste w What’s Going On: Taste Live at the Isle of Wright.

Bob Geldof and The Edge also pay tribute to Gallagher and Taste on What’s Going On: Taste Live at the Isle of Wight. Uchwycony przez reżysera Murraya Lernera występ jest ostatnim koncertem Taste zanim Gallagher rozpoczął solową karierę.

Rory Gallagher przegrał walkę z ciężkim uszkodzeniem wątroby w 1995 r. Nadal jest uznawany za jednego z najlepszych gitarzystów świata.

Źródło: UTV.ie
Tłumaczenie: mike

ornament