51369

24 grudnia 1975 r. Londyński Hammersmith Odeon. Na scenie tego legendarnego miejsca, czterech członków Queen zbliża się do końca przełomowego show, transmitowanego na żywo w BBC TV, a także do zamknięcia obfitującego w wydarzenia i najbardziej ekscytującego roku w ich karierze – roku, który zaprowadził ich z Wielkiej Brytanii do Ameryki i Japonii, przypieczętowując ich przekształcenie z aspirujących gwiazd w jeden z najwiekszych i najważniejszych zespołów ery – i nie tylko ery.

Czterdzieści lat później, ten przełomowy show oficjalnie wkracza na Światową Scenę. 20 listopada, Queen – A Night At The Odeon – Hammersmith 1975 zostanie wydany na CD, DVD, SD Blu-Ray, 2 LP, jako Super Deluxe Box Set oraz cyfrowo za pośrednictwem Virgin EMI. Oprócz nagrania tego legendarnego koncertu, pakiety zawierają ekstra bonusowy materiał dla fanów Queen.

Ten koncert był bardzo wyjątkowy, gdyż to był pierwszy raz, gdy zagraliśmy cały koncert, całkowicie na żywo w telewizji… świąteczny show. Jakość, po wielkich pracach restoracyjnych i przeniesieniu na cyfrową domenę, jest niesamowita. Energia, którą wtedy mieliśmy jest oddana z pełną siłą.

– Brian May

Zawierając 15 utworów z ich pierwszych czterech wizjonerskich albumów oraz zaserwowane w charakterystyczny buńczuczny sposób covery czterech klasycznych utworów z gatunku rock’n’rolla, A Night At The Odeon – Hammersmith 1975 uchwyca zespół pełny skrzydeł i emanujący megawatami pewności siebie.

Ich najnowszy singiel Bohemian Rhapsody – powszechnie okrzyknięty jako jeden z najbardziej przełomowych utworów „pop” jaki kiedykolwiek wydano – był w środku swojego rekordowego dziewięciotygodniowego szczytowania na brytyjskich listach przebojów. Ich czwarty album, A Night At The Opera (w tamtych czasach najdroższy wyprodukowany album) odkrył imponującą wizję Queen zlaną w zapierający dech w piersiach zestaw piosenek i wprowadził zespół na zaszczytne miejsce przy rockowym stole (zaledwie trzy dni po koncercie, A Night At The Opera wdarł się na szczyt brytyjskich notowań).

Show w Wigilię Bożego Narodzenia był zwieńczeniem składającej się z 26 dat trasy „Queen Invite You To A Night At The Opera”, która rozpoczęła się w połowie listopada i dała możliwość zobaczyć zespół w tym samym miejscu czterokrotnie miesiąc wcześniej. Magazyn Melody Maker opiewał trasę słowami „Najbardziej królewski zespół brytyjski oczekuje Twojej obecności”, a recenzje poprzednich koncertów były ekstatyczne. „Queen i ich muzyka, prezencja, produkcja – wszystko z nimi związane wskazuje na to, że są ważniejsi niż jakikolwiek zespół, ktory kiedykolwiek słyszałeś”, napisał brytyjski magazyn rockowy Sounds. „Zamiast kroczyć utartymi szlakami do popowej chwały, wytyczyli własne ścieżki”, dodał The Sun.

Podczas powrotu do Hammersmith w Wigilię, pracowali pełną parą. Nie zaoszczędzono ani szylinga, od gwiaździstego pokazu świetlnego, który dodał spektakularny element wizualny do wieczornego spektaklu, aż po pełen przepychu biały fortepian Bechstein, który wynajęto specjalnie na ten koncert. Zespół nie zapomniał także o detalach krawieckich. Freddie Mercury przyodziewał podczas koncertu dwa różne satynowe kostiumy – jeden czarny i drugi biały – zaprojektowane przez Wendy deSmet przy aktywnym udziale wokalisty. Poza tym Freddie pomalował paznokcie lewej ręki na czarno, zaś Brian May miał swoje rozpoznawcze (w tamtym czasie) białe paznokcie.

Jednak pominąwszy całą kostiumologię, w każdym koncercie Queen chodziło po prostu o występ – i ten wieczór nie stanowił wyjątku. Złożona z wisienek z Queen, Queen II, Sheer Heart Attack i triumfalnej A Night At The Opera, setlista ukazała każdy aspekty zespołu, od kwiecistego hard rocka Keep Yourself Alive i Seven Seas Of rhye, po barokową wielkość The March Of The Black Queen, od heavy metalowego Ogre Battle i Son And Daughter, aż do radosnego, przełamującego gatunki Bring Back That Leroy Brown oraz przełomowy hit Queen w postaci Killer Queen. To była także trasa, podczas której po raz pierwszy wypuszczono wkrótce-legendarny utwór Bohemian Rhapsody na niczego niespodziewającą się publiczność – co spotkało się z ekstatycznym przyjęciem.

Freddie Mercury i Brian May byli jak yin i yang na czele, podczas gdy Roger Taylor i John Deacon udowodnili, że są jedną z najlepszych sekcji rytmicznych ery. Do czasu, gdy kończyli rock’n’rollowy medley złożony z hitów Elvisa, Connie Francis, Gene’a Vincenta i Shirley Bassey, ponad pięciotysięczna publiczność jadła z ich rąk.

Dekady przed tym jak fraza „multimedia” stała się modna, wigilijny występ stał się czymś więcej niż koncertem. Był symultanicznie transmitowany w jakości stereo przez BBC Radio 1 oraz telewizji BBC 2 w programie The Old Grey Whistle Test (prowadzący program Bob Harris zapowiadał zespół na scenie). Szczęśliwie, choć kamery telewizyjne wyłączono przed drugim bisem zespołu, a co za tym idzie zapis wideo Seven Seas of Rhye i See What a Fool I’ve Been nie istnieją – ekipa audio dalej nagrywała i na CD oraz LP otrzymujemy pełny koncert.

Ze względu na zawartość, występ był bardzo często bootlegowany w następnych latach, ukazując się pod tak dziwnymi tytułami jak Command Performance, Rhapsody In Red, Christmas At The Beeb, Cardiac Arrest czy Halfpence.

Wraz z wydaniem A Night At The Odeon ten legendarny koncert otrzymał wreszcie należny mu pomnik z niesamowitem nowym mixem audio w stereo i 5.1 surround plus niemal artystycznym odnowieniem wideo.

Oprócz zapisu audio i wideo koncertu, wersje DVD i SD Blu-Ray zawierają dwa specjalne bonusy – „Looking Back At The Odeon”, nowy 22-minutowy dokument zawierający niewidziane wcześniej wywiady z Brianem Mayem i Rogerem Taylorem przeprowadzone przez prezentera Old Grey Whistle Test Boba Harrisa, a dotyczące występu w Hammersmith Odeon z 1975 r., a także rzadki Live At The Budokan – zapis z Japonii z 1975 r., złożony z trzech utworów (Now I’m Here, Killer Queen i In The Lap Of The Gods… Revisited), nagrany podczas ich legendarnej trasy na Dalekim Wschodzie.

Wigilia 1975 r. stała się ważną chwilą w historii „Old Grey Whistle Test” oraz Queen. Zespół był w zabawowym nastroju podczas występu w Hammersmith Odeon, co wcale nie dziwi. Już wtedy spędzili większą część miesiąca na szczycie brytyjskich list przebojów z sensacyjnym „Bohemian Rhapsody”, do którego wideo zredefiniowało sposób prezentacji muzyki w telewizji. Byli w szczytowej formie – pewni siebie dziarscy na scenie pod koniec oszałamiającej trasy po Wielkiej Brytanii. Założyłem cylinder i smoking by oddać im cześć i zapowiedzieć ich zanim zagrali jeden z najlepszych setów jakie kiedykolwiek widziałem. To była niesamowita noc, ale to było coś jeszcze większego. To był moment, gdy Queen stali się supergwiazdami.

– Bob Harris

Super Deluxe Box Set zawiera także nigdy nie widziane nagranie z próby dźwięku przed koncertem – coś, o czego istnieniu nikt poza członkami zespołu wcześniej nie wiedział.

Queen – A Night At The Odeon – Hammersmith 1975 ukaże się 20 listopada 2015 r. za pośrednictwem Virgin EMI. Będzie dostępny na CD/DVD/SD Blu-ray/CD+DVD/CD+SD Blu-ray/2LP/Super Deluxe Box Set/Digital.

Pełna tracklista:

1. Now I’m Here
2. Ogre Battle
3. White Queen (As It Began)
4. Bohemian Rhapsody
5. Killer Queen
6. The March Of The Black Queen
7. Bohemian Rhapsody (Reprise)
8. Bring Back That Leroy Brown
9. Brighton Rock
10. Guitar Solo
11. Son And Daughter
12. Keep Yourself Alive
13. Liar
14. In The Lap Of The Gods… Revisited
15. Big Spender
16. Jailhouse Rock Medley
17. Seven Seas Of Rhye*
18. See What A Fool I’ve Been*
19. God Save The Queen

*tylko CD/LP

Źródło: queenonline.com

ornament