Na planie teledysku Flash
Na planie teledysku Flash

Królewska trasa i triumfalny rok dla Queen

Queen nigdy nie był zespołem robiącym przewidywalne rzeczy. Weźmy na przykład imprezę zorganizowaną w finałowy wieczór koncertów w Madison Square Garden 30 września. Koktajle były serwowane przez grono ponętnych kelnerek odzianych w obcisłe pończochy, szpilki i oh-tak-bardzo-doraźne dolne części bikini… i nic więcej.

imageFreddie Mercury, Brian May, Roger Taylor i John Deacon nie mogliby być bardziej zadowoleni z przyjęcia, niemniej zespół nie chciał zostać oskarżony o seksizm. Tych pomówień pojawiło się mnóstwo po szałowym różowym plakacie z 50-cioma nagimi cyklistkami, który załączono do albumu Jazz w 1978 r. Rozwiązanie? Zatrudnij młodych mężczyzn ubranych jedynie w buty i spodenki gimnastyczne, którzy serwowali by drinki paniom? Tak właśnie zrobił zespół Queen.

Trzy występy w Garden stanowiły zwieńczenie światowej trasy, która nie tylko przywróciła Queen na mapę, ale także rozszerzyła rockowe granice na rok 1980. Oto jest grupa weteranów, która nie podpada pod żadną muzyczną kategorię, z dziewiątym albumem, The Game, który zrodził nie mniej niż cztery przebojowe single (w tym Save Me w Europie). Oto jest jednostka, która nagrywała i koncertowała według własnego grafiku; niezależnie od tego czy prace nad longplayem zajęły dwa tygodnie czy dwa lata, było to bez znaczenia tak długo, jak Queen mógł osiągnąć pożądaną perfekcję.

flashgordon_comboOto jest wreszcie zespół rockowy, który właśnie miał ukończyć unikalne filmowe zadanie. Członkowie Queen napisali istotne segmenty spektakularnego filmu sci-fi Universalu, Flash Gordon.

„Mieliśmy określoną ilość muzyki, którą nagraliśmy przed zobaczeniem jakichkolwiek fragmentów filmu”, wyjaśnił w Kalifornii gitarzysta Brian May. „John, Freddie, Roger i ja usiedliśmy razem i stwierdziliśmy, <<Ja biorę tę scenę, a ja biorę tamtą>>”. Zadaniem Maya zostało napisanie Flash’s Theme, wokalnego kawałka, który powracającego podczas trwania filmu.

Kiedy Brian był zajęty Flashem, wokalista/pianista Freddie Mercury zdecydował się pracować nad motywem dla czarnego charakteru Minga Bezlistosnego. Perkusista Roger Taylor skomponował temat miłosny dla Flasha i Dale, a basista John Deacon napisał sekwencję „Arboria”.

s_16234_1395508961_flash_gordon_1980_02_gFlash Gordon skupia w centrum uwagi muzyczny kolaż napisany przez jedną grupę, kolaż, na który fani Queen czekali. „W ostatnich 15 minutach filmu” – mówi May – „podczas walki ludzi Vultan i Flasha z armią Minga, wszystkie motywy się ze sobą przenikają.”. The Game, muzyka do Flasha Gordona i nadchodząca kompilacja Greatest Hits dodaje mnóstwo nagranego materiału do katalogu zespołu w nieco ponad rok. Jednakże cała ta muzyka ledwie zaspokaja rynek; nawet przy zmierzającej nieuchronnie składance Greatest Hits, prawie 2 miliony amerykańskich fanów zakupiło The Game, album zawierający wiele z tych hitów, które prawdopodobnie zakupią po raz kolejny. Another One Bites the Dust jest najpopularniejszym hitem Queen od We Are the Champions – nagrania sprzedanego w liczbie ponad miliona egzemplarzy, stanowiącego jeden z tych rarytasów w branży, platynowy singiel. Queen spodziewa się ponad 1,5 -milionowej sprzedaży Bites the Dust w samych Stanach Zjednoczonych. The Game uplasowano wysoko w notowaniach albumów, na czternasty tydzień z rzędu. Przez większość tych tygodni Queen był zajęty koncertowaniem dla olbrzymich tłumów w 45 miastach świata.

Freddie 'Flash' Mercury and Darth Vader

Oto jedno wyjaśnienie dla utrzymania przez Queen ponad milionowej, płacącej publiczności: pomimo hulaszczości na backstage’u, z której Queen jest znany, czterech muzyków troszczy się o swoją pracę. Eric Clapton dodał jeszcze więcej wiarygodności etyce pracy Queen, gdy stwierdził, że Brian May jest gitarzystą pierwszej klasy. „Bardzo cieszy mnie ta opinia”, powiedział May, gdy dowiedział się o werdykcie Claptona. „Tego typu słowa z jego ust bardzo wiele dla mnie znaczą. Eric Clapton był jedną z osób, która w oczywisty sposób była dla mnie wielką inspiracją. Clapton to jeden z gości, który sprawił, że zacząłem grać, w czasach, gdy na ścianach Crawdaddy Club ludzie wydrapywali <<Clapton jest Bogiem>>”. Brzmienie gitary prowadzącej w mainstreamie rocka zmieniło się od czasów Claptona w Yardbird i otrzymania przez niego statusu boskości; jednak muzyk taki jak May w zespole Queen, jeśli nie „Bogiem”, to na pewno jest królem.

Autor: Richard Hogan
Tytuł oryginału: Flash Ahh! For Queen a royal tour and a triumphant year
Źródło: Circus, 31 grudnia 1980; queenonline.com
Tłumaczenie: mike

ornament