Queen Poland

The biggest polish site about Queen

Koncerty Briana Maya: Back to the Light Tour (1993)

Brian May podczas koncertu w Sheffield, 9 czerwca 1993 r.; fot.: queenconcerts.com

Brian May podczas koncertu w Sheffield, 9 czerwca 1993 r.; fot.: queenconcerts.com

Pomimo dość kiepskiej promocji trasy Back to the Light oraz konieczności występowania jako support m. in. zespołu Guns N’ Roses, Brianowi Mayowi udało się odbyć samodzielną, światową trasę, która odbyła się między 29 maja a 27 czerwca oraz 12 września a 18 grudnia 1993 r. Owocem niniejszej trasy jest koncertowe wydawnictwo Live at the Brixton Academy, dokumentujące zarówno na nośnikach audio, jak i wideo występ w Londynie z 15 czerwca 1993 r. Warto także nadmienić, że pomimo niewielkich zmian w stosunku do koncertów granych przed Guns N’ Roses, to właśnie ta część trasy Back to the Light jest najciekawsza. Przede wszystkim dlatego, iż Brian lubił urozmaicać setlistę różnymi niespodziankami (pełna lista poniżej), wśród których znalazły się m. in.: Big Spender, Teo Torriatte, Mustapha, Las Palabras de Amor (The Words of Love), czy też niezwykle rzadka, akustyczna wersja Business (utworu, który w pełnej wersji ukazał się dopiero na albumie Another World z 1998 r.!). Poza tym niekiedy solówka Briana zawierała takie smaczki jak Chinese Torture Keep Yourself Alive. Innym istotnym punktem show (który niestety z przyczyn prawnych nie znalazł się na oficjalnym wydawnictwie) był grany na bis (w miejsce Let Me Out) utwór Johna Lennona – God (The Dream Is Over). Niemniej jednak był to cover szczególny, bo z całkowicie zmienionym tekstem, w pełni oddającym ówczesne odczucia Briana względem jego życia, kariery i zespołu Queen („I don’t believe in being Queen anymore…”). Cieszmy się, że jest Internet ^^: [WIDEO], [TEKST ANGIELSKI], [PRZEKŁAD]. Jak zatem widać – warto poszukać bootlegów z właśnie tej części trasy!

Skład The Brian May Band: Brian May (wokal, gitara prowadząca), Jamie Moses (gitara rytmiczna), Neil Murray (gitara basowa), Spike Edney (instrumenty klawiszowe, chórki), Cozy Powell (perkusja), Catherine Porter (chórki), Shelley Preston (chórki)

Brian May, 5 października 1993, Toronto, Kanada; fot:. queenconcerts.com
Brian May, 5 października 1993, Toronto, Kanada; fot:. queenconcerts.com

Liczby:

  • Koncerty

– łącznie: 52
– w Europie: 35
– w Ameryce Północnej: 10
– w Azji: 7

  • Kraje (w nawiasie podano liczbę koncertów w danym kraju):

– Wielka Brytania (16), w tym: Anglia (12), Szkocja (2), Walia (1), Irlandia Północna (1)
– Niemcy (9)
– Francja (2)
– Irlandia (1)
– Holandia (1)
– Węgry (1)
– Szwajcaria (1)
– Kanada (2)
– USA (8)
– Japonia (7)
– Hiszpania (2)
– Portugalia (2)

Typowa setlista:

  1. The Dark [taśma]
  2. Back to the Light
  3. Driven By You (podczas 45 koncertów)
  4. Tie Your Mother Down
  5. Love Token
  6. Headlong
  7. Love of My Life
  8. ’39 (intro)/Let Your Heart Rule Your Head
  9. Too Much Love Will Kill You
  10. Spike’s Keyboard Solo
  11. Since You’ve Been Gone
  12. Now I’m Here
  13. Guitar Extravagance
  14. Resurrection/Cozy’s Drum Solo (1812 op. 49)/Bohemian Rhapsody (reprise)/Resurrection (reprise)
  15. Band Introduction
  16. Last Horizon
  17. We Will Rock You slow/fast
  18. God (The Dream Is Over)
  19. Hammer to Fall
Cathy Porter i Brian May, Love Token; Sheffield, 9 czerwca 1993 r.; fot.: queenconcerts.com
Cathy Porter i Brian May (bezcenna mina), Love Token; Sheffield, 9 czerwca 1993 r.; fot.: queenconcerts.com

Rzadziej grane utwory:

  • Teo Torriatte (Let Us Cling Together) – podczas koncertów w Japonii
  • Let Me Out – ok. 5 czerwcowych koncertów i koncert w Tokio (13.11.)
  • Too Much Love Will Kill You (zwrotka po francusku) – podczas koncertów w Paryżu (2.06. i 29.11.)
  • ’39 (pełna wersja) – podczas koncertów w Plymouth (11.12.) i w Oporto (18.12.)
  • I Wanna Hold Your Hand (cover The Beatles) – tylko koncert w Liverpoolu (10.12.)
  • Big Spender – podczas koncertu w Halle (24.11.), prawdopodobnie jako hołd dla Freddiego, w drugą rocznicę jego śmierci
  • Mustapha (intro) – tylko podczas koncertu w Madrycie (15.12.)
  • Las Palabras de Amor (The Words of Love) – tylko podczas koncertu w Madrycie (15.12.)
  • We Are the Champions (intro) – tylko podczas koncertu w Oporto (18.12.), prawdopodobnie z okazji zakończenia trasy
  • Merry Christmas (niepotwierdzone) – tylko podczas koncertu w Oporto (18.12.), z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia
  • Business (akustyczny fragment) – tylko podczas koncertu w Londynie (16.06.)
  • Is This the World We Created…? (fragment akustyczny) – przed Love of My Life, tylko podczas koncertu w Berlinie (27.11.)
  • Is This the World We Created…? (jako część Guitar Extravagance) – tylko  – podczas koncertu w Budapeszcie (27.06.)
  • Keep Yourself Alive (jako część Guitar Extravagance) – tylko podczas koncertu w Düsseldorfie (30.11.)
  • Chinese Torture (jako część Guitar Extravagance) – podczas niektórych koncertów, m. in. w Düsseldorfie (30.11.)
  • Tavaszi Szél Vizet Áraszt (jako część Guitar Extravagance) – tylko podczas koncertu w Budapeszcie (27.06.)

Ciekawostki:

Spike Edney w nieczęstej roli gitarzysty, 18 października 1993 r., Houston, USA; fot.: queenconcerts.com
Spike Edney w nieczęstej roli gitarzysty, 18 października 1993 r., Houston, USA; fot.: queenconcerts.com
  • Pierwszy koncert w Londynie (15.06.) został zarejestrowany i wydany  jako koncertowy album The Brian May Band – Live at the Brixton Academy (format LP, CD, MC i VHS). Niestety wydawnictwo nie przedstawia pełnego zapisu koncertu. Wycięto m.in.: „kłótnię” między Brianem i Cathy Porter podczas końcówki Love Token (ze względu na wulgarny język), solówkę Spike’a Edneya przed Last Horizon (zagraną z powodu problemów technicznych Red Special) oraz cover piosenki Johna Lennona – God (The Dream is Over), przez wzgląd na prawa autorskie (podobno Yoko Ono nie zaprzątnęła sobie głowy tym, by odpisać na list Briana w tej sprawie). Niemniej jednak omawiane wydawnictwo jest cennym nabytkiem, gdyż jako jedyne reprezentuje trasę Back to the Light (de facto jest to jedyna solowa „koncertówka” któregokolwiek z członków Queen).
  • The Brian May Band podczas majowej części trasy po Niemczech supportowali INX i Faith No More (Kolonia – 29.05.) oraz Eltona Johna (Hanower – 30.05 i Norymberga – 31.05.). Jednak przede wszystkim zespół był headlinerem i supportowali go: Os Paralamas do Sucesso [1] (podczas czerwcowych koncertów w Wielkiej Brytanii), Gary Hoey (podczas niektórych koncertów w USA i Japonii), Robby Valentine (podczas listopadowych koncertów w Niemczech i Francji), Nine Below Zero (podczas grudniowych koncertów w Wielkiej Brytanii), El Fantastico Hombre Bala (w Hiszpanii).
  • Po 7 listopada 1993 r. z setlisty wyrzucono Driven By You. Zdaniem Briana jest to bardzo trudna do zaśpiewania piosenka, a gitarzysta miał pewne problemy z gardłem.
  • Ostatni koncert trasy, w Oporto (18.12.) był bardzo wyjątkowy. Cathy Porter zaśpiewała a-capella początek We Are the Champions, a Hammer to Fall zagrali na gitarach Brian, Jamie i Spike, wspomagani przez jeszcze ok. sześciu technicznych. Według niepotwierdzonych informacji zespół wykonał również Merry Christmas.

    Neil Murray, Sheffield, 9 czerwca 1993 r.; fot.: queenconcerts.com
    Neil Murray, Sheffield, 9 czerwca 1993 r.; fot.: queenconcerts.com
  • Love Token było grane w wersji o wiele cięższej niż na albumie i zawierało nieco wydłużony fragment „kłótni” między Brianem a Cathy i Shelley. Zazwyczaj ta wymiana zdań była okraszona takimi zwrotami jak „he cheated on me… son of a bitch, motherfucker!” czy „Shit… You think I have to put up with this shit?!”. Całość zwykle kończyło wypowiedziane przez Briana zdanie „I’m sorry, I didn’t know what I was doing, I was rushing Headlong…” i tym samym zespół zaczynał grać Headlong. Nie chcąc być gołosłownym załączam wideo z 14 grudnia z Barcelony (omawiany fragment znajduje się pomiędzy 2:23 a 6:40 [WIDEO] oraz nieco bardziej zwięzłą wersję z mini trasy z 1992 r. (prawdopodobnie Chile – 3.11.), o tyle ciekawą, że jest to rzadki przypadek, kiedy z ust Briana Maya pada słowo „fuck” (ok. 2:25 – 3:13) [WIDEO].
  • Podczas występów we Francji Brian śpiewał jeden refren Too Much Love Will Kill You po francusku. Co ciekawe w czasie promocji albumu Back to the Light w zagranicznych stacjach telewizyjnych, May miał przygotowaną również wersję niemiecką i włoską. We Włoszech co prawda nie koncertował, jednak w Niemczech już tak, lecz nie odważył się śpiewać po niemiecku. Poniżej kilka popisów językowych Briana (z czasów promocji albumu, a nie z trasy):
    • [WIDEO1] – wersja francuska, refren 3:24
    • [WIDEO2] – wersja włoska, refren 3:06
    • [WIDEO3] – wersja niemiecka, refren 3:03
Jamie Moses i Brian May, Sheffield, 9 czerwca 1993 r.; fot.: queenconcerts.com
Jamie Moses i Brian May, Sheffield, 9 czerwca 1993 r.; fot.: queenconcerts.com
  • Podczas koncertu w Düsseldorfie (30.11.), podczas Hammer to Fall do zespołu dołączył Robby Valentine (support).
  • Podczas koncertu w Liverpoolu (10.12.) zespół zagrał na bis utwór The Beatles, I Wanna Hold Your Hand – jeden z ulubionych utworów Briana
  • Podczas występu w Madrycie (15.12.), tuż przed Love Token publiczność zaczęła skandować „Mustapha, Mustapha”, na co Brian odparł „Mustapha? Are you fucking joking?” (pl. „Mustapha? Co wy, kurwa, żartujecie?”), jednak zaśpiewał wstęp tego utworu.

———————————–

[1] Os Paralamas do Sucesso (często nazywany po prostu Paralamas) to brazylijski zespół rockowy założony w 1977 r. w Rio de Janeiro. Zaliczany jest do „Wielkiej Czwórki” brazylijskiego rocka, lecz zdaje się, iż poza Ameryką Południową nie jest szczególnie popularny. We wczesnych latach swojej działalności grupa grała głównie muzykę ska oraz reggae, z czasem przerzucając się na rocka, do którego inkorporowali latynoskie rytmy. Supportowanie Maya podczas Back to the Light okazało się nie być ostatnim punktem stycznym wykonawców. W 1994 r. Paralamas spędzili trzy miesiące w Londynie, gdzie pod bacznym okiem producenta Phila Manzareny nagrywali swój siódmy album „Severino”.  Brian brał udział w nagraniu jednej piosenki –  power ballady El Vampiro Bajo El Sol (pl. „Wampir pod słońcem”). Kompozycja stała się pomniejszym hitem i jest oparta o brzmienie klawiszy oraz ciepłe, „słoneczne” (:)) brzmienie Red Special. [POSŁUCHAJ]

Opracował: mike

ornament

Więcej informacji o koncertach The Brian May Band (i nie tylko!): queenconcerts.com

2 thoughts on “Koncerty Briana Maya: Back to the Light Tour (1993)

  1. Jestem wam bardzo wdzieczny na tak szczegolowa analize tras koncertowych! Dzieki temu uzupelniam wiedze o zespole🙂 swietnie panowie tak trzymac dalej!🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s