Queen Poland

The biggest polish site about Queen

Koncerty Queen: A Night at the Opera Tour – Australia (1976)

76-04-23_Brisbane_01_Belinda Montgomery

Oszalali fani brytyjskiej grupy Queen byli ściągani ze sceny pod koniec wczorajszego koncertu w Festival Hall. Ochroniarze mieli pełne ręce roboty, gdy młode dziewczyny próbowały dać susa na scenę i Freddiego Mercury’ego. Pod koniec show, Mercury rozebrał się do pary biało-czerwonych gorących majtek i rzucał róże w publiczność. Tłum – złożony głównie z małolat – oszalał. Kwartet oszołomił tłum eksplozjami oraz zalał scenę dymem.

– „Concert a Queen Hit”, relacja z występu w Melbourne (19.04.1976), 20.04.1976 r.; źródło: queenlive.ca

Brisbane, 23 kwietnia 1976 r.; fot.: Belinda Montgomery, źródło: queenlive.ca
Brisbane, 23 kwietnia 1976 r.; fot.: Belinda Montgomery, źródło: queenlive.ca

To pierwsza trasa Queen w Australii, wcześniej byli tam tylko raz, podczas feralnego The Sunbury Pop Festival (27.01.1974) [CZYTAJ]. Upokorzony i wygwizdany Freddie zapowiedział wtedy, że wrócą do Australii jako gwiazdy. W istocie, tak się stało! Zarówno A Night at the Opera, jak i singiel Bohemian Rhapsody dotarły do pierwszych miejsc list przebojów, zaś trasę, która początkowo miała składać się z pięciu koncertów (co ujawniają wczesne plakaty), wydłużono do ośmiu (z dwoma występami pod rząd w Adelaide, Sydney i Melbourne).

Tym razem nikt nie buczał, istnieją za to świadectwa fanów o bardzo ciepłym przyjęciu zespołu. Oto fragment jednego z nich:

Cóż, minęło prawie 35 lat, a ja nadal kocham Queen. Ich muzyka należy do moich absolutnie ulubionych. A ten pierwszy koncert… cóż, byłam przez cały czas pod wielkim wrażeniem… Pamiętam, że Freddie zachęcał nas do wstania z miejsc i dobrej zabawy. Wraz z przyjaciółką podeszliśmy jak najbliżej sceny. Solo Rogera podczas Brighton Rock było świetne, reszty nie pamiętam, pozostało tylko uczucie błogości i łodyga róży, którą Freddie rzucił w stronę publiczności… kwiat złapał kto inny, ale ja nadal mam tę łodygę i mój bilet, które przypominają mi, że to działo się naprawdę, byłam tam, a oni byli fantastyczni.

Moja przyjaciółka zaciągnęła mnie na tył budynku po zakończeniu koncertu, w samą porę, by zobaczyć chłopców przedzierających się do limuzyny w otoczeniu podekscytowanych fanów, wydaje mi się, że biednego Roga ciągnięto za włosy. Oni odjechali, lecz moja obsesja dopiero się zaczęła.

– jedna z fanek o koncercie w Sydney 17.04.1976 r.; źródło: queenconcerts.com

Melbourne, 19 kwietnia 1976 r.; fot.: Buffy Waugh, źródło: queenlive.ca
Melbourne, 19 kwietnia 1976 r.; fot.: Buffy Waugh, źródło: queenlive.ca

Z kolei prasa była może nie tyle negatywnie nastawiona, co pozostała bardziej wstrzemięźliwa na magię Queen. Wprawdzie doceniano show, który każdego wieczoru serwowano publiczności, jednak wyraźnie podkreślano, że fanami zespołu są przede wszystkim teenyboppers, czyli młode nastolatki (10 – 14 lat) poświęcone obowiązującym młodzieżowym trendom oraz muzyce. W recenzji koncertu w Melbourne (19.04.1976), autorstwa Mike’a Sutherlanda [KLIK], pojawia się natomiast bardzo ciekawa, zdaniem opracowującego tę podstronę, słuszna opinia: Niestety, wszystko osiadło, gdy gitarzysta Brian May zagrał swoje przydługie solo, kończąc je interpretacją Waltzing Matilda. Przerwa była potrzebna, jako że reszta zespołu opuściła scenę na szybkie piwo.

Należy jednak przyjąć, że ogólne przyjęcie Queen było takie, jak w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych – więcej niż entuzjastyczne. Mimo to, Freddiemu nie udało się uniknąć wtopy. Ówczesny osobisty asystent zespołu – Pete Brown – wspomina (narracja za queenlive.ca):

Wczesny plakat promujący trasę, źródło: queenconcerts.com
Wczesny plakat promujący trasę, źródło: queenconcerts.com

„[Freddie] potrafił być bardzo brutalny. Często doprowadzał mnie do płaczu w czasach, gdy dla niego pracowałem.”. Odwożąc zespół na miejsce koncertu, Brown zorientował się, że trasa biegnie przez zatłoczone wesołe miasteczko, zasugerował więc, by zespół wysiadł z limuzyny i resztę drogi odbył pieszo. „Musieliśmy przedzierać się w ślimaczym tempie, żeby nikogo nie zranić, a Freddie przez całą drogę pozdrawiał wszystkich szampanem!” Zirytowani przechodnie uderzali w szyby, pokazywali podwójny środkowy palec* i wykrzykiwali „Angolskie cipki!” „Kiedy weszliśmy do środka Freddie był w takiej furii, że podniósł wielkie lustro i niemal dosłownie roztrzaskał je nad moją głową. Potem rozkazał mi znaleźć szczotkę i szufelkę oraz natychmiast posprzątać.”. O dziwo Brown mu wybaczył: „Widzisz, przeżył wielkie upokorzenie. Musiał się na kimś wyładować. Rozumiałem to.”.

*symbol „V” – wulgarny znak (mocniejszy odpowiednik środkowego palca) używany w Wielkiej Brytanii oraz jej (byłych) koloniach, zwłaszcza przypisywany mieszkańcom Anglii, Irlandii, Nowej Zelandii i Australii. Polega on na wystawieniu palców wskazującego i środkowego, skierowanych zewnętrzną stroną dłoni względem osoby, którą chce się obrazić. Według legendy, znak wywodzi się z czasów Wojny Stuletniej, gdy angielscy oraz walijscy łucznicy pokazywali oddziałom francuskim, że wciąż mogą używać swojej broni (Francuzi ucinali łucznikom palec wskazujący oraz środkowy, by stawali się bezużyteczni na polu bitwy).

Bilet z pierwszego koncertu trasy, Perth, 11 kwietnia 1976 r.; źródło: queenconcerts.com
Bilet z pierwszego koncertu trasy, Perth, 11 kwietnia 1976 r.; źródło: queenconcerts.com

Jak do tej pory nie wypłynął żaden bootleg z tej części trasy A Night at the Opera, jednak można przyjąć, iż setlista pozostała raczej niezmieniona, wiadomo jedynie, że w swoje solo Brian wplatał fragmenty Waltzing Matilda – najpopularniejszej australijskiej tradycyjnej pieśni folkowej. Z recenzji koncertów można wywnioskować także, że stałe elementy show – rzucanie róż, striptiz Freddiego – pozostały obecne także w Australii (chociaż recenzja jednego z koncertów w Melbourne sugeruje, że ten drugi popis został przez Mercury’ego zarzucony). Supportami Queen podczas australijskiej wyprawy były: Lucifer, Cold Chisel (najpopularniejszy australijski zespół rockowy, aktywny w latach 1974-84, 1998, 2003 i ponownie od 2009 r.), Ray Burton Band oraz Taste.

Melbourne, 19 kwietnia 1976 r.; fot.: Buffy Waugh, źródło: queenlive.ca
Melbourne, 19 kwietnia 1976 r.; fot.: Buffy Waugh, źródło: queenlive.ca

Liczby:

  • Koncerty

– łącznie: 7

  • Kraje (w nawiasie podano liczbę występów w danym kraju)

– Australia (7)

Typowa setlista:

  1. A Night at the Opera Intro [taśma]
  2. Bohemian Rhapsody (sekcja rockowa)
  3. Ogre Battle
  4. Sweet Lady
  5. White Queen
  6. Flick of the Wrist/Brighton Rock (fragment)
  7. Bohemian Rhapsody/Killer Queen/The March of the Black Queen/Bohemian Rhapsody (reprise)/Bring Back That Leroy Brown
  8. Brighton Rock/Son and Daughter (z solówką Maya zawierającą fragmenty Waltzing Matilda)
  9. The Prophet’s Song (z wokalną improwizacją Mercury’ego)
  10. Stone Cold Crazy
  11. Doing All Right
  12. Lazing On a Sunday Afternoon
  13. Keep Yourself Alive
  14. Seven Seas of Rhye
  15. Liar
  16. In the Lap of the Gods… revisited
  17. Now I’m Here
  18. Big Spender
  19. Jailhouse Rock
  20. God Save the Queen [taśma]

Rzadziej grane utwory:

  • Hangman
  • Modern Times Rock ‚n’ Roll
  • Saturday Night’s Alright For Fighting
  • Stupid Cupid
  • Be Bop A Lula

Ciekawostki:

  • Przez lata bootleg koncertu z Londynu (19.11.1974) był uważany za zapis koncertu w Adelaide (14.04.1976).

 Opracował: mike

ornament

Więcej informacji o koncertach Queen: queenconcerts.comqueenlive.ca

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s