Queen Poland

The biggest polish site about Queen

Koncerty Queen: A Night at the Opera Tour – Japonia (1976)

japan

Dziękujemy, cieszymy się, że wróciliśmy. Trwało to zbyt długo. Nie było nas zbyt długo.

– Brian May, Tokio 22.03.1976 r.

Tokio, 22 marca 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Tokio, 22 marca 1976 r.; fot.: queenlive.ca

Chyba nikogo nie dziwi fakt, że po fantastycznym odzewie rok wcześniej, Queen zdecydował się powrócić do Japonii, tym razem z nieco bardziej odważną trasą. Muzycy zagrali łącznie 11 koncertów, tym razem odwiedzając także takie miejsca jak Osaka, Himeji czy Sendai. W dwóch przypadkach, 26 marca w Fukuoce oraz 29 marca w Osace, dali nawet dwa występy tego samego dnia. Tym razem Mercury i spółka także nie zawiedli się na japońskich fanach, którzy jeszcze liczniej przybywali na show grupy, byli coraz bardziej dzicy i głośni oraz tak samo jak ostatnio ni w ząb nie rozumieli angielskiego (co zwłaszcza objawiało się ciszą po pytaniu Freddiego, jaką chcieliby usłyszeć piosenkę). Nic więc dziwnego, że pozornie drobne gesty, typu wtrącenie słówka „kampai” (pl. „na zdrowie”), czy też te większe, w postaci zapowiedzi całego utworu w języku japońskim, robiły niesamowite wrażenie na już i tak ekstatycznym tłumie. Freddie nie pozostawał dłużny, ciesząc się w Nagoi (23.03.1976) niczym dziecko, gdy spostrzegł, iż jeden z fanów ewidentnie zrozumiał jego przemowę (Oh, zrozumiałeś. Ty mały zuchwalcze!). Dość powiedzieć, że świetna atmosfera panująca w Kraju Kwitnącej Wiśni zaowocowała napisaniem przez Briana utworu Teo Torriatte (Let Us Cling Together).

Tokio, 22 marca 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Tokio, 22 marca 1976 r.; fot.: queenlive.ca

Wydaje się, że sam zespół, zwłaszcza Brian, nie spodziewał się aż takiego odzewu ze strony japońskich fanów, gdyż już podczas pierwszego koncertu miał pewne problemy. O ile pęknięta struna nie do końca jest jego winą, o tyle już kłopoty z zagraniem solówki szturmującego wszelkie możliwe listy przebojów Bohemian Rhapsody może być oznaką tremy. Warto przy tym zaznaczyć, że całemu zespołowi zdarzały się drobne potknięcia podczas tej części trasy. Ponadto im bliżej było końca japońskiego tournee, tym wokal Freddiego stawał się słabszy (mimo to dawał z siebie wszystko każdego wieczoru).

Tokio, 22 marca 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Tokio, 22 marca 1976 r.; fot.: queenlive.ca

Setlista pozostała generalnie niezmieniona, choć tu i ówdzie pojawiały się małe niespodzianki dla fanów, zwłaszcza w rock ‚n’ rollowym medleyu (przeklęci Japończycy, znowu dostali to, co najlepsze ;)). Poza tym do bisu wróciły na chwilę Seven Seas of Rhye (zagrany po raz ostatni w całości w Tokio 31 marca 1976 r. Utwór powrócił do setu na trasach Works i Magic, ale zawsze w okrojonej wersji) oraz See What a Fool I’ve Been. Japonia była także świadkiem ostatnich znanych nam wykonań Hangman (Tokio, 1 kwietnia 1976 r.) oraz Father to Son (Tokio, 1 i 2 kwietnia 1976 r.) Z oczywistych przyczyn, zespołowi nie towarzyszył żaden support.

Liczby:

  • Koncerty

– łącznie: 11

  • Kraje (w nawiasie podano liczbę występów w danym kraju)

– Japonia (11)

Typowa setlista:

  1. A Night at the Opera Intro [taśma]
  2. Bohemian Rhapsody (sekcja rockowa)
  3. Ogre Battle
  4. Sweet Lady
  5. White Queen
  6. Flick of the Wrist/Brighton Rock (fragment)
  7. Bohemian Rhapsody/Killer Queen/The March of the Black Queen/Bohemian Rhapsody (reprise)/Bring Back That Leroy Brown
  8. Brighton Rock/Son and Daughter (z solówką Maya)
  9. The Prophet’s Song (z wokalną improwizacją Mercury’ego)
  10. Stone Cold Crazy
  11. Doing All Right
  12. Lazing On a Sunday Afternoon
  13. Keep Yourself Alive
  14. Seven Seas of Rhye
  15. Liar
  16. In the Lap of the Gods… revisited
  17. Now I’m Here
  18. Big Spender
  19. Jailhouse Rock
  20. God Save the Queen [taśma]

Rzadziej grane utwory:

  • Seven Seas of Rhye – m.in. w Tokio (31.03.1976)
  • See What a Fool I’ve Been – m.in. w Tokio (31.03.1976; 1.04.1976)
  • Father to Son – w Tokio (1.04.1976; 2.04.1976)
  • Hangman – w Tokio (1.04.1976)
  • Be Bop A Lula – w Himeji (24.03.1976), w Osace (29.03.1976; drugi występ), w Tokio (1.o4.1976), w Sendai (2.04.1976)
  • Stupid Cupid – w Himeji (24.03.1976), w Osace (29.03.1976; drugi występ), w Tokio (1.o4.1976), w Sendai (2.04.1976)
  • Shake Rattle and Roll – w Osace (29.03.1976; drugi występ), w Tokio (31.03.1976)
  • Whole Lotta Shakin’ Goin’ On – w Osace (29.03.1976; pierwszy występ)

Ciekawostki:

Nagoja, 23 marca 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Nagoja, 23 marca 1976 r.; fot.: queenlive.ca
  • Koncert w Tokio (4.04.1976) został dodany w ostatniej chwili. Trasę miał wieńczyć występ w Sendai (2.04.1976), jednak popyt na bilety był tak ogromy, że zdecydowano się na kolejną datę. Prawdopodobnie Budokan był w tamtym czasie zajęty, dlatego też Queen zagrał w Nichidai Kodo.
  • Jak już wspomniano, zespół dręczyły rozmaite wtopy podczas tej części trasy:
    • Tokio (22.03.1976): Brianowi pękła struna podczas White Queen i musi się z nią męczyć przez całą drugą zwrotkę; May pomylił się w solo Bohemian Rhapsody
    • Himeji (24.03.1976): Roger myli się w chórkach Ogre Battle (genialny początek występu ;)); Brian gra solo na banjo w Bring Back That Leroy Brown w niewłaściwej tonacji (pierwszy błąd w tym utworze od blisko trzech lat grania go na żywo); Freddie nieopatrznie traktuje drugi refren In the Lap of the Gods… revisited jak pierwszy
    • Fukuoka (26.03.1976; drugi występ): Brian myli się w solo do Lazing On a Sunday Afternoon, co słyszalnie rozbawia Freddiego i Rogera
    • Osaka (29.03.1976; drugi występ): Freddie zapomina słów w pierwszej zwrotce Bohemian Rhapsody; Brian ma problemy ze strojeniem w Brighton Rock; Zespół nie potrafi rozpocząć pierwszej zwrotki Keep Yourself Alive. Z kłopotów udaje im się wyjść dopiero na komendę Freddiego „Now!”.
  • Typowym momentem wokalnej improwizacji Freddiego podczas The Prophet’s Song było wplatanie wersów z Death on Two Legs. O ile dotychczas polegało to na śpiewaniu wersu Death on two legs, you’re tearing me apart, to w Japonii doszły także kill joy, bad guy.
  • W In the Lap of the Gods… revisited z koncertu w Tokio (1.04.1976) Freddie gra motyw, który w późniejszym okresie będzie wykonywał w trakcie I’m In Love with My Car.
  • Podczas japońskich koncertów po raz pierwszy (i ostatni zarazem) Freddie grał na żywo intro do Father to Son.

Opracował: mike

ornament

Więcej informacji o koncertach Queen: queenconcerts.comqueenlive.ca

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s