Queen Poland

The biggest polish site about Queen

Koncerty Queen: Lato ’76

hp

Widok lejącego się na wszystkich deszczu oraz Freddiego z przodu sceny, pokonującego kałuże wody pozostaną na zawsze trwale wyryte w naszych pamięciach. Fakt, iż ludzie zostali i do samego końca świetnie się bawili było dla nas bardzo poruszające. Prawdę mówiąc, tak mnie to ruszyło, że na koniec po prostu musiałem roztrzaskać swój zestaw perkusyjny, co doprowadziło „Crystala” – mojego roadie – do powodzi łez konkurującej z deszczem (na dodatek to był nowiutki zestaw!) Tak czy owak, jeśli tam byliście, to dziękujemy, za bycie naszą najdzielniejszą publicznością i mam nadzieję, że zapalenie płuc już minęło.

– Roger Taylor o koncercie w Cardiff, 10.09.1976 r., Magazyn Oficjalnego Fanklubu, jesień ’76

Cardiff, 10 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Cardiff, 10 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca

Po wyczerpującej światowej trasie A Night at the Opera [CZYTAJ] zespół postanowił zrobić sobie około dwumiesięczną przerwę od działalności muzycznej, tak studyjnej, jak i koncertowej. Jednak już w lipcu 1976 r. muzycy Queen wkroczyli do Sarm East Studios, by rozpocząć prace nad kolejnym krążkiem. Wkrótce okazało się, że A Day at the Races – na tamtym etapie jeszcze nie posiadający tej nazwy – zajmie im więcej czasu, niż się spodziewali, w związku z czym zrealizowanie dużej trasy koncertowej pod koniec roku okazało się niemożliwe. Dlatego też zdecydowano się na zorganizowanie wielkiego darmowego koncertu, aby oddać hołd brytyjskim fanom, którzy wreszcie zaczęli wybierać Queen oraz poszczególnych członków zespołu numerem jeden we wszelkich możliwych plebiscytach (najlepszy album, najlepszy singiel, najlepszy zespół), a także by odpocząć od trudów i znojów produkowania (po raz pierwszy w pełni samodzielnie) nowego albumu.

Edynburg 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Edynburg 1976 r.; fot.: queenlive.ca

W rezultacie Queen wyruszył w mini-trasę obejmującą dwa koncerty w Edynburgu (w ramach Festival of Popular Music), jeden w Cardiff (również jako część festiwalu rockowego) oraz wielki darmowy koncert w Hyde Parku (nie oszukujmy się – pozostałe trzy występy miały ewidentnie charakter rozgrzewki przed londyńskim show). Choć zdecydowana większość setlisty była tożsama z trasą A Night at the Opera, to jednak wyżej wskazanych koncertów nie sposób zakwalifikować jako jej część. Wiąże się to przede wszystkim z dodaniem utworów z dopiero mającego się ukazać krążka: Tie Your Mother Down, You Take My Breath Away czy Uwertury A Day at the Races, a także takich piosenek jak ’39 czy You’re My Best Friend. Letnia trasa to także początek noszenia przez Freddiego białego, za dużego „kombinezonu Kermita”* [ZOBACZ], który w założeniu miał spowodować, iż frontman Queen będzie widoczny również przez tylne rzędy.

*określenie używane przez Rogera, a wynikłe z racji zderzenia się białego stroju z zielonym światłem padającym na Freddiego podczas pewnego momentu show.

18 września 1976 r., w szóstą rocznicę śmierci Jimiego Hendrixa, Królowa postanowiła oddać hołd swoim fanom, organizując darmowy koncert w londyńskim Hyde Parku. Szacuje się, że na miejscu stawiło się ok. 150-200 tysięcy wiernych poddanych. Zespół użył tej samej sceny, z której kilka tygodni wcześniej korzystali Rolling Stonesi (21 sierpnia w Knebworth Fair). Warto zauważyć, że pierwszy wielki koncert Queen na swoim podwórku długotrwale wstrzymał ruch w pewnych częściach Londynu, a znalezienie miejsca w środkach komunikacji miejskiej było na wagę złota.

Edynburg 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Edynburg 1976 r.; fot.: queenlive.ca

Wydarzenie otworzyła seria supportów, wśród których znaleźli się Supercharge, Steve Hillage, Rufus oraz Kiki Dee (wraz z tekturową podobizną Eltona Johna, który nie mógł się zjawić w Hyde Parku, by zaśpiewać z artystką duet w Don’t Go Breaking My Heart).

Wreszcie, po długim oczekiwaniu (Freddie uparł się, by czekać do zmroku, co umożliwiło w pełni wykorzystać efekty wizualne), zgromadzony tłum miał okazję po raz pierwszy usłyszeć z głośników fragment intra do A Day at the Races, po którym nastąpiła tradycyjna sekwencja Bohemian Rhapsody. Kiedy zespół wkroczył na scenę, pierwsze rzędy (do tej pory siedzące na trawie) wstały z miejsc, pozbawiając widoku 90% publiczności. Oczywiście fakt ten został ciskaniem do przodu butelek, puszek lub czegokolwiek, co można było rzucić.

Zapach suchego lodu i dźwięk to moje jedyne zmysłowe wspomnienia z tego koncertu

– Jane Palm-Gold o koncercie w Hyde Parku, cytat za: queenlive.ca

Po drugiej stronie sceny, Hyde Park, 18 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Po drugiej stronie sceny, Hyde Park, 18 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca

Do setu włączono najnowszy singiel zespołu – You’re My Best Friend – który, w okrojonej wersji, otworzył typowy dla tamtego okresu medley. Z kolei po swojej solówce May zapowiedział kolejny świeżo grany numer – Od jednego nonsensu do kolejnego (…). Chcieliśmy zagrać ten utwór z London Philharmonic, ale się nie pojawili, więc zagramy etniczną wersję piosenki ’39. Rzeczony utwór wykonano z przodu sceny, w bardzo oszczędnej i luźniejszej aranżacji. Choć na A Night at the Opera kawałek ten śpiewał Brian, to na żywo zawsze czynił to Freddie. Zaraz potem Freddie zapowiedział nową kompozycję – You Take My Breath Away, wykonane wyłącznie z akompaniamentem fortepianu. Warto zauważyć, że podczas londyńskiego koncertu Mercury wyciągnął większość gór znanych z wersji studyjnej, czego nie robił już podczas trasy A Day at the Races.

Ze względu na restrykcje czasowe zespół postanowił wyrzucić z setu Lazing On a Sunday Afternoon, Doing All Right oraz Tie Your Mother Down, tworząc tym samym następujący po sobie kawał ciężkiego grania w postaci Stone Cold Crazy, Keep Yourself Alive i Liar. Pomysł ten miał zostać wykorzystany podczas późniejszej trasy. Występ zakończył utwór  In the Lap of the Gods… revisited. Zespół chciał zagrać jeszcze bis, jednak zrezygnowali z tego pomysłu, pod groźbą aresztu (sam koncert i tak wydłużył się z planowanych 60 do 80 minut). Podobno Freddie stwierdził, że wolałby uniknąć zamknięcia w celi w swoim trykocie.

Wierni poddani, Hyde Park, 18 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Wierni poddani, Hyde Park, 18 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca

Koncert w Hyde Parku był filmowany. Taylor wspominał nawet w jesiennym wydaniu magazynu fanklubowego, że wkrótce występ ukaże się w telewizji, do czego niestety nigdy nie doszło. Jedynie Sweet Lady ukazało się w brytyjskiej (1976 r.) oraz amerykańskiej (1977 r.) telewizji. Poszczególne fragmenty koncertu (zwykle Flick of the Wrist, ’39 i Keep Yourself Alive) emitowano w rozmaitych filmach dokumentalnych (zwłaszcza The Magic Years). Obraz Sweet Lady z Hyde Parku oraz fragmenty Bohemian Rhapsody i The Prophet’s Song wykorzystano przy produkcji 30-rocznicowego wydania A Night at the Opera. W końcu i tak wyciekł pełny zapis koncertu, jednak jego jakość pozostawia wiele do życzenia. Potwierdziła to w 2001 r. Jacky Smith, która stwierdziła, że w związku z nieodpowiednim przechowywaniem filmu nie da się uratować. Mimo to w 2011 r., podczas wystawy Stormtroopers in Stilettoes, pokazano pierwsze dwie piosenki w o wiele lepszej jakości audio (choć w mono) i wideo. Fragmenty ukazały się także w filmie dokumentalnym Days of Our Lives, gdzie na uwagę zasługuje początkowy wers Bohemian Rhapsody (So you think you can stone me and spit in my eye), który w oryginalnym wideo był wyciszony ze względu na problemy techniczne z mikrofonem Freddiego.  Poza tym koncert nagrywało także Capital Radio z myślą o późniejszej retransmisji, co również nie miało miejsca. You Take My Breath Away stało się bonusowym kawałkiem remasteru A Day at the Races z 2011 r.

Edynburg 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Edynburg 1976 r.; fot.: queenlive.ca

Liczby:

  • Koncerty

– łącznie: 4

  • Kraje (w nawiasie podano liczbę występów w danym kraju)

– Wielka Brytania (4), w tym: Anglia (1), Szkocja (2), Walia (1)

Typowa setlista:

  1. A Night at the Opera Intro [taśma]
  2. Bohemian Rhapsody (sekcja rockowa)
  3. Ogre Battle
  4. Sweet Lady
  5. White Queen
  6. Flick of the Wrist/Brighton Rock (fragment)
  7. You’re My Best Friend/Bohemian Rhapsody/Killer Queen/The March of the Black Queen/Bohemian Rhapsody (reprise)/Bring Back That Leroy Brown
  8. Brighton Rock/Son and Daughter (z solówką Maya)
  9.  ’39
  10. You Take My Breath Away
  11. The Prophet’s Song (z wokalną improwizacją Mercury’ego)
  12. Stone Cold Crazy
  13. Doing All Right
  14. Lazing On a Sunday Afternoon
  15. Tie Your Mother Down
  16. Keep Yourself Alive
  17. Liar
  18. In the Lap of the Gods… revisited
  19. Now I’m Here
  20. Big Spender
  21. Jailhouse Rock
  22. God Save the Queen [taśma]

Setlista – Hyde Park, 18.09.1976 r.:

Lato '76; fot.: queenlive.ca
Lato ’76; fot.: queenlive.ca
  1. A Day at the Races Overture [taśma]
  2. A Night at the Opera Intro [taśma]
  3. Bohemian Rhapsody (sekcja rockowa)
  4. Ogre Battle
  5. Sweet Lady
  6. White Queen
  7. Flick of the Wrist/Brighton Rock (fragment)
  8. You’re My Best Friend/Bohemian Rhapsody/Killer Queen/The March of the Black Queen/Bohemian Rhapsody (reprise)/Bring Back That Leroy Brown
  9. Brighton Rock/Son and Daughter (z solówką Maya)
  10. ’39
  11. You Take My Breath Away
  12. The Prophet’s Song (z wokalną improwizacją Mercury’ego)
  13. Stone Cold Crazy
  14. Keep Yourself Alive
  15. Liar
  16. In the Lap of the Gods… revisited

Ciekawostki:

Hyde Park, 18 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca
Hyde Park, 18 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca
  • W czasie tej mini-trasy Queen po raz ostatni zagrał: Flick of the Wrist, The March of the Black Queen, Lazing On a Sunday Afternoon oraz Son and Daughter. Poza tym ostatni raz wykorzystano intro A Night at the Opera, zaś od następnej trasy skrócono The Prophet’s Song.
  • „Kostium Kermita” zakupiono w lumpeksie Lawrence Corner.
  • Koncerty w Edynburgu i Cardiff odbywały się w ramach festiwali rockowych. Obok Queen wystąpili wtedy: Elton John, John Miles, Rainbow, Billy Connolly (Edynburg) oraz Manfred Mann, Andy Fairweather-Low i Frankie Miller’s Full House (Cardiff).
  • We wkładce albumu A Day at the Races znajduje się zdjęcie zrobione podczas ’39, pochodzące z jednego z koncertów w Edynburgu [ZOBACZ].

    Hyde Park, 18 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca
    Hyde Park, 18 września 1976 r.; fot.: queenlive.ca
  • Podczas drugiego koncertu w Edynburgu (2.09.1976) na scenę wtargnął jeden z fanów, co uwieczniono na kliszy [ZOBACZ].
  • Archiwista zespołu – Greg Brooks – w swojej książce Queen Live stwierdził, że istnieje bootleg koncertu w Cardiff (10.09.1976) zatytułowany Queen at the Castle, jednak do dzisiaj nie znalazło to potwierdzenia.
  • Koncert w Hyde Parku (18.09.1976) odbywał się w szóstą rocznicę śmierci Hendrixa. Na drzewie ktoś zawiesił transparent „Hendrix żyje”, który dostrzegł Brian. May był zauważalnie zadowolony z tego, co ujrzał.
  • W 2009 r. BBC Radio 2 wyemitowało informacyjny program zatytułowany Wish You Were There, podczas którego przeprowadzono wywiady z Bobem Harrisem i Peterem Hincem, a także fanami, którzy uczestniczyli w koncercie.

Opracował: mike

ornament

Więcej informacji o koncertach Queen: queenconcerts.comqueenlive.ca

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s